Het is vandaag de vijfde dag van mijn verblijf. Alles begint zijn plek te vinden: buiten is een atelier ingericht om te schilderen en binnen, in de grote studio, kan ik ook aan het werk. Ondertussen verken ik de omgeving van de Veluwezoom. Het is een bijzondere week: een hittegolf trekt over Nederland, dus ik pas mijn ritme en manier van werken daarop aan.
De mensen van Station Ellecom zijn erg behulpzaam. Afgelopen dinsdag hadden we een kunstenaarsoverleg over mijn plannen. We spraken over hoe mijn werk kan aansluiten bij mijn intentie: onderzoeken hoe ik de natuur ervaar, hoe zij mij diep raakt, en hoe dit kan leiden tot een bewustwording van onze verbinding met de aarde. Een verbinding die niet buiten ons ligt, maar deel is van wie we zijn.
Mijn uitgangspunt wordt een ochtendwaarneming, die ik later uitwerk. Welke gedachten komen daarbij naar boven? En welk visueel beeld hoort daarbij?
Gisteren ben ik begonnen met schilderen met natuurlijke verfstoffen. Uit Italië had ik rode aarde meegenomen, die ik heb gemalen tot pigmentpoeder. Op papier heb ik deze roodtinten uitgeprobeerd, ook op het Chinese papier dat ik later wil gebruiken. Zo leer ik de materialen en het papier kennen.
Vanmorgen merkte ik dat het papier in het buitenatelier vochtig was geworden tijdens de nacht. Daarom zal ik mijn werk ’s avonds voortaan binnenhalen. Dat betekent wel dat het voor die tijd droog moet zijn – dus iets beter plannen.
Voor nu is het vooral veel uitproberen en ontdekken. De komende dagen wil ik kijken hoe ik de ochtendwaarnemingen kan vertalen naar kleur, vorm en materiaal.
